Wednesday, July 22, 2009

pRoBlEmS.....pRoBlEmS......:(

bila aku tanya kat maa nape kita mesti ada problems???maa selalu cakap hanya orang yang gler je yang xde problem.maknanyer orang yang selalu cakap 'no problem' tu dia gler lah ek???



macam mana leh ada problem ek???

kita yang cari ke,dia yang datang sendiri-emm depends on situation lah kut. ia jugak mungkin salah satu ujian dari Allah nak uji tahap keimanan kita and pe yang berlaku pasti ada hikmahnyer.



'ada hikmahnyer'-tu adalah ayat keramat yang aku selalu gunakan untuk tenangkan hati and jangan cepat menggelabah bila ada problems.serius aku cakap aku nie agak teruk jugaklah jadinyer bila ada problems.jadi moral down...emo....



bila ada problems pe yang aku buat???:~


  • cuba tenangkan hati-membaca Quran + solat

  • share problem dengan org yang leh di percayai

1-maa


2-farah (my twin)


3-kawan




  • kalau tak tahan aku nangis sorang2 (tempat favourite-kat sejadah)

penasihat terbaik: mestilah mak aku.aku kalau cerita problem aku kat maa,sah aku akan nangis.maa selalu je sedarkan aku pe yang sepatutnyer aku lakukan.coz aku nie selalu je guna jalan singkat nak settlekan problem,tapi yang masalahnyer problem tu makin burden dlm kepala aku lagi adalah.aku ingat lagi time aku ada problem dengan orang2 tertentu.maa akan cakap-'mengalah x semestinyer kita kalah'.bila aku cakap aku rasa aku x salah pe2 pun dengan orang tu. maa akan cakap- 'kita yang rasa macam tu,kita xtau pe yang orang rasa tentang kita.mungkin kita x sedar pe yang kita buat or cakap tu orang x suka.semua manusia x sama.belajarlah tolerate ckit.jangan jadi ego,(ego mke aku...tapi ramai yang cakap amcam tu)jangan nak ikut telunjuk kita je.dah lumrah kehidupan,xkan semua orang suka dgn kita...mesti ada yang suka and mesti ada yang x suka-lagipun kita bukanlah manusia sempurna dapat puaskan hati semua orang.kita pun x terlepas sama,pasti ada orang yang kita suka and orang yang kita x suka.'...(kan bagus kalau aku mampu think +ve selalu...kalaulah boleh...)


aku sekarang nie memang tengah ada problem...x habis2 dengan problem.may b problem tu x sebesar mana kalau bagi orang len,tapi aku rasa macam nak selesaikan masalah negara lak rumitnyer.xtaulah kalau aku yang merumitkannyer....ntahlah pening..pening..malas nak fikir!


mesti korang pening ckit dengan entry aku nie kan.xpelah korang xyah susah fikir pe2,aku x suka susahkan orang.lagipun maa selalu pesan-hidup nie,kita janganlah susahkan orangjust pekakkan telinga and butakan mata...aku saje je nak tenangkan hati aku yang x berapa tenang nie.harap2 dengan cara nie berkesan....


'hidup tidak selalu dunia indah,


langit tak selalu cerah...

0 comments: